Kennelhoest

Kennelhoest is een aandoening die voornamelijk voorkomt wanneer een groot aantal honden bij elkaar komt, zoals bijvoorbeeld in asiels, pensions, hondenscholen en fokkers.

Het meest opvallende symptoom van deze ziekte is een droge hoest en vaak ook het ophoesten van wit slijm. Verder kan een hond ook algemene symptomen vertonen zoals koorts en slecht eten maar dit wordt lang niet altijd gezien.

De oorzaak van kennelhoest is multifactorieel, dit wil zeggen dat er meerdere virussen en/of bacteriën een rol kunnen spelen in het ziekteverloop. De belangrijkste hiervan zijn de Bordetella bacterie en het canine parainfluenza virus.

Als er bij een hond kennelhoest wordt vastgesteld zal dit in de meeste gevallen worden behandeld met antibiotica en een hoestremmer.

Omdat voorkomen natuurlijk altijd beter is dan genezen kan er ook tegen kennelhoest worden gevaccineerd, deze vaccinatie is verplicht bij de meeste hondenpensions. De vaccinatie gebeurd door middel van een neusdruppel en dient jaarlijks herhaald te worden.

Vacature Paraveterinair.

We zijn op zoek naar een nieuwe paraveterinair om ons team te versterken.

Stuur dan je C.V. en motivatiebrief naar mvanderweele@dierenartsenoisterwijk.nl.

Openingstijden Carnaval

In verband met carnaval zullen de vestigingen in Oisterwijk, Vught en Boxtel maandag 4 maart en dinsdag 5 maart om 16:00 gesloten zijn.
De praktijk in Udenhout is normaal geopend.

Voor spoedgevallen en dringende vragen zijn we natuurijk altijd bereikbaar via 013-5283535.