Wormen

• Rondwormen Dit zijn de vaakst voorkomende darmwormen bij katten. Ze kunnen al aanwezig zijn bij kittens van 4 weken oud. Katten kunnen ze oplopen door het eten van besmette aarde of besmette dieren zoals muizen. De verschijnselen zijn een doffe vacht, lusteloosheid, diarree, gewichtsafname en een opgezette buik. Rondwormen kunnen ook schadelijk zijn voor mensen, vooral voor kinderen.

• Lintwormen Deze leven in de dunne darm van katten. De verschijnselen zijn wormsegmenten rond de anus of op de slaapplaats van uw kat. Lintwormen worden overgedragen via gastheren zoals vlooien en knaagdieren en kunnen een ernstig gevaar voor mensen opleveren.

• Haakwormen Katten kunnen haakwormen krijgen via besmette aarde (kan ook rechtstreeks door de huid) of besmette knaagdieren. Ze voeden zich met het bloed van uw kat en kunnen diarree, lusteloosheid en gewichtsverlies veroorzaken. Haakwormen kunnen ook huidaandoeningen bij mensen veroorzaken.

• Hartwormen Hartwormen worden verspreid door muggen. De infectie bij katten verloopt vaak zonder verschijnselen of veroorzaakt slechts lichte ademhalingsverschijnselen zoals hoesten. Het kan echter ernstig worden, dieren kunnen er plotseling aan doodgaan. De kans op een besmetting met hartwormen is over de hele wereld verschillend. In Europa is die kans momenteel beperkt tot Zuid- en Oost-Europa. Neem contact op met ons voordat u uw kat mee op reis neemt.

De beste manier om uw kat tegen deze wormen te beschermen is door minimaal 4 keer per jaar een breed spectrum wormenkuur toe te dienen. Wij geven graag advies over het optimale middel voor uw kat.
    Voor katten die moeite hebben met pillen innemen bestaan er ook spot-on middelen tegen wormen!

Bron: milbemax.nl

Vacature Paraveterinair.

We zijn op zoek naar een nieuwe paraveterinair om ons team te versterken.

Stuur dan je C.V. en motivatiebrief naar mvanderweele@dierenartsenoisterwijk.nl.

Openingstijden Carnaval

In verband met carnaval zullen de vestigingen in Oisterwijk, Vught en Boxtel maandag 4 maart en dinsdag 5 maart om 16:00 gesloten zijn.
De praktijk in Udenhout is normaal geopend.

Voor spoedgevallen en dringende vragen zijn we natuurijk altijd bereikbaar via 013-5283535.