Baarmoederkanker

Kanker in de baarmoeder is één van de meest voorkomende vormen van kanker bij vrouwelijke konijnen (voedsters).
Deze aandoening komt voornamelijk voor bij voedsters ouder dan 4 jaar. Boven de 4 jaar heeft 50-80% van de voedsters kanker in de baarmoeder. Het wel of niet fokken met het konijn heeft geen invloed op het voorkomen van deze ziekte.
Kanker in de baarmoeder komt wel vaker voor bij bepaalde rassen zoals hollanders, tans en havanna's.

Symptomen treden vaak pas op in een laat stadium van deze aandoening. Symptomen die gezien worden zijn bloederige urine en/of bloederige uitvloeiing uit de vagina.
Bij een late ontdekking kunnen er uitzaaiingen in de lever en longen gevonden worden.

De enige behandeling is het chirurgisch verwijderen van de baarmoeder, als er nog geen uitzaaiingen zijn is de prognose zeer goed met deze operatie.

De beste manier om te voorkomen dat u konijn deze ziekte ontwikkeld is een sterilisatie voor het 2e levensjaar. Een konijntje kan bij ons gesteriliseerd worden vanaf een leeftijd van 4 maanden.

Het steriliseren van uw konijn heeft meerdere voordelen, zo voorkomt u ook hormonaal agressief gedrag en zal het samenleven met soortgenoten makkelijker gaan.

Vacature Paraveterinair.

We zijn op zoek naar een nieuwe paraveterinair om ons team te versterken.

Stuur dan je C.V. en motivatiebrief naar mvanderweele@dierenartsenoisterwijk.nl.

Openingstijden Carnaval

In verband met carnaval zullen de vestigingen in Oisterwijk, Vught en Boxtel maandag 4 maart en dinsdag 5 maart om 16:00 gesloten zijn.
De praktijk in Udenhout is normaal geopend.

Voor spoedgevallen en dringende vragen zijn we natuurijk altijd bereikbaar via 013-5283535.