RHD

RHD = rabbit viral haemorrhagic disease

Net als myxomatose wordt RHD1 veroorzaakt door een virus. Dit virus wordt overgedragen door contact met besmet materiaal zoals ontlasting, urine en speeksel. De verspreiding van de ziekte is hierdoor afhankelijk van de hygiënische omstandigheden waarin de konijnen worden gehouden. De ziekte wordt gekenmerkt door koorts, de dieren zijn vaak suf, willen niet eten, hebben moeite met ademhalen en kunnen stuiptrekkingen vertonen. Vaak is er bloederige schuimige neusvloei te zien. De meeste konijnen overlijden binnen 72 uur.

Sinds december 2015 komt in Nederland ook de RHD 2 variant voor. Deze variant is ook extreem besmettelijk. Vaak worden er geen symptomen gezien maar overlijdt het konijn plotsteling.

Beschermen tegen zowel RHD 1 als 2 is mogelijk door middel van een vaccinatie.
Na een vaccinatie is uw konijn een jaar lang beschermd.

Vacature Paraveterinair.

We zijn op zoek naar een nieuwe paraveterinair om ons team te versterken.

Stuur dan je C.V. en motivatiebrief naar mvanderweele@dierenartsenoisterwijk.nl.

Openingstijden Carnaval

In verband met carnaval zullen de vestigingen in Oisterwijk, Vught en Boxtel maandag 4 maart en dinsdag 5 maart om 16:00 gesloten zijn.
De praktijk in Udenhout is normaal geopend.

Voor spoedgevallen en dringende vragen zijn we natuurijk altijd bereikbaar via 013-5283535.