Titerbepaling

Wat is een titerbepaling?

Met een titerbepaling kunnen we bepalen of er nog antistoffen in het bloed van uw hond of kat aanwezig zijn. Indien er voldoende antistoffen aanwezig zijn, is het niet nodig om te vaccineren.

De titerbepaling kunnen we zelf op de praktijk uitvoeren. Na de afname van een kleine hoeveelheid bloed zetten we de test in en hebben we binnen korte tijd een uitslag. De testen die wij op dit moment gebruiken zijn VacciCheck en sinds kort de RapidSTATUS Titertest.

De testen meten zowel maternale antilichamen als antilichamen die zijn aangemaakt na een vorige vaccinatie, waardoor we weten of het dier al dan niet beschermd is.
Afhankelijk van de uitslag besluiten we of en wanneer een dier moet worden gevaccineerd.

Met de titertest kunnen we de bescherming van uw hond meten tegen Distemper (hondenziekte), Hepatitis en Parvo.

Helaas kunnen we niet meten of uw hond nog voldoende beschermd is tegen
Leptospirose, Kennelhoest of Rabies.
Afhankelijk van de individuele situatie van uw hond kan het advies zijn om voor deze infectieziekten sowieso te vaccineren.

Bij de kat kunnen we de bescherming meten tegen het Feline Parvo virus (Kattenziekte), Feline Calici virus (niesziekte) en Feline Herpes virus-1 (niesziekte).
We kunnen niet meten of uw kat nog voldoende beschermd is tegen de Bordetalla bacterie of Rabies.
Afhankelijk van de individuele situatie van uw kat kan het advies zijn om voor deze infectieziekten sowieso te vaccineren.

Waarom een titerbepaling?

• voor vaccinatie ’op maat’, waardoor onnodig vaccineren wordt beperkt. Dit is vooral belangrijk bij dieren die eerder gevoelig hebben gereageerd op vaccinaties of bij zieke dieren met bijvoorbeeld een auto-immuunziekte of epilepsie.

• voor het opstellen van een individueel vaccinatieschema voor pups. Maternale immuniteit speelt hierbij een rol.

• om te controleren of vaccinaties zijn aangeslagen.

• als check bij honden of katten van één jaar om te weten of er voldoende antilichamen zijn aangemaakt en om te bepalen of een boostervaccinatie zinvol is.

• als check bij oudere dieren om te bepalen of ze voldoende beschermd zijn.

• om de beschermingsgraad te bepalen indien de vaccinatiestatus onbekend is of bij dieren waarvan de papieren mogelijk niet correct zijn. Dit kan mogelijk voorkomen bij honden en katten uit het buitenland.

Bron: NML Health

5057 DK Berkel-Enschot

013-2073034

Vacature Paraveterinair

Wegens uitbreiding van de praktijk, zijn we naast een nieuwe dierenarts ook op zoek naar een paraveterinair als aanvulling op ons team.

Uren in overleg.

Stuur dan je cv en motivatiebrief naar mvanderweele@dierenartsenoisterwijk.nl

Dierenarts gezelschapsdieren gezocht!

Vacature gezelschapsdierendierenarts M/V

Diergeneeskundig Centrum Oisterwijk is een gemengde eerstelijnspraktijk die volledig diersoort specifiek werkt. Ons team bestaat uit paardenartsen, landbouwhuisdierenartsen en gezelschapsdierenartsen. Daarnaast zijn er 15 paraveterinairen werkzaam in onze praktijk.

Binnen dit grote team staat klantgerichtheid, vriendelijkheid en een goede sfeer voorop. De gezelschapsdieren behandelen we vanuit 5 vestigingen, Oisterwijk (dit is de hoofdvestiging), Boxtel, Vught, Udenhout en de onlangs geopende praktijk in Berkel-Enschot.

Wij zoeken per direct:
- Een enthousiaste, klantgerichte en flexibele dierenarts
- Ervaring is een pre maar geen vereiste
- Iemand die wil meedraaien in het dienstrooster (uiteraard na een inwerkperiode)

We bieden een leuke afwisselende baan in een jong maar ervaren team. Het aantal uren en dagen zijn bespreekbaar.

Ben je geïnteresseerd? Stuur dan je sollicitatie met CV naar:
mvanderweele@dierenartsenoisterwijk.nl