Orthopedie / Kreupelheidsonderzoek

Kreupelheid kan uiteenlopen van een paard dat licht onregelmatig loopt tot een paard dat op drie benen staat, omdat het een been geheel niet kan belasten. Soms is de oorzaak gelijk duidelijk (bijvoorbeeld een verwonding), maar in andere gevallen is er heel wat onderzoek nodig om precies de oorzaak van de pijn vast te kunnen stellen.

In dat geval wordt het paard bekeken, terwijl het op een rechte lijn of volte loopt. Hierbij kan, zowel op harde als op zachte ondergrond, waargenomen worden hoe het paard beweegt. Bovendien wordt het paard nauwkeurig geïnspecteerd op verwondingen, zwellingen en andere afwijkingen. Vervolgens kan de dierenarts besluiten om buigproeven te doen. Hierbij wordt een gedeelte van het been gebogen en bekeken of de kreupelheid hierna verergerd of niet.

Om de precieze locatie van het probleem vast te stellen wordt het paard locaal verdoofd. Hierbij wordt een anaestheticum rond een zenuw (geleidingsanaesthesie) of in een gewricht (intra-articulaire anaesthesie) ingespoten, zodat het gevoel op die plaats uitgeschakeld wordt. Gaat het paard na deze handeling rad dan is dit een aanwijzing dat de oorzaak van de pijn in het verdoofde gebied kan worden gezocht.

De botten in dit gebied kunnen door middel van röntgenologisch onderzoek in beeld worden gebracht. Problemen met de weke delen kunnen wellicht met behulp van echografisch onderzoek gevonden worden.

Sommige delen van het paard zijn echter moeilijk met deze technieken te onderzoeken. In dat geval zullen wij u doorverwijzen naar een kliniek met mogelijkheden voor aanvullende diagnostiek. Tegenwoordig is het mogelijk van een paard een CT-scan of een MRI-scan te laten maken. Ook scintigrafisch onderzoek behoort tot de mogelijkheden.

Actuele openingstijden - Spreekuur uitsluitend op afspraak

5057 DK Berkel-Enschot

013-2073034

Vacature Paraveterinair

Wegens uitbreiding van de praktijk, zijn we naast een nieuwe dierenarts ook op zoek naar een paraveterinair als aanvulling op ons team.

Uren in overleg.

Stuur dan je cv en motivatiebrief naar mvanderweele@dierenartsenoisterwijk.nl

Dierenarts gezelschapsdieren gezocht!

Vacature gezelschapsdierendierenarts M/V

Diergeneeskundig Centrum Oisterwijk is een gemengde eerstelijnspraktijk die volledig diersoort specifiek werkt. Ons team bestaat uit paardenartsen, landbouwhuisdierenartsen en gezelschapsdierenartsen. Daarnaast zijn er 15 paraveterinairen werkzaam in onze praktijk.

Binnen dit grote team staat klantgerichtheid, vriendelijkheid en een goede sfeer voorop. De gezelschapsdieren behandelen we vanuit 5 vestigingen, Oisterwijk (dit is de hoofdvestiging), Boxtel, Vught, Udenhout en de onlangs geopende praktijk in Berkel-Enschot.

Wij zoeken per direct:
- Een enthousiaste, klantgerichte en flexibele dierenarts
- Ervaring is een pre maar geen vereiste
- Iemand die wil meedraaien in het dienstrooster (uiteraard na een inwerkperiode)

We bieden een leuke afwisselende baan in een jong maar ervaren team. Het aantal uren en dagen zijn bespreekbaar.

Ben je geïnteresseerd? Stuur dan je sollicitatie met CV naar:
mvanderweele@dierenartsenoisterwijk.nl