Orthopedie / Kreupelheidsonderzoek

Kreupelheid kan uiteenlopen van een paard dat licht onregelmatig loopt tot een paard dat op drie benen staat, omdat het een been geheel niet kan belasten. Soms is de oorzaak gelijk duidelijk (bijvoorbeeld een verwonding), maar in andere gevallen is er heel wat onderzoek nodig om precies de oorzaak van de pijn vast te kunnen stellen.

In dat geval wordt het paard bekeken, terwijl het op een rechte lijn of volte loopt. Hierbij kan, zowel op harde als op zachte ondergrond, waargenomen worden hoe het paard beweegt. Bovendien wordt het paard nauwkeurig geïnspecteerd op verwondingen, zwellingen en andere afwijkingen. Vervolgens kan de dierenarts besluiten om buigproeven te doen. Hierbij wordt een gedeelte van het been gebogen en bekeken of de kreupelheid hierna verergerd of niet.

Om de precieze locatie van het probleem vast te stellen wordt het paard locaal verdoofd. Hierbij wordt een anaestheticum rond een zenuw (geleidingsanaesthesie) of in een gewricht (intra-articulaire anaesthesie) ingespoten, zodat het gevoel op die plaats uitgeschakeld wordt. Gaat het paard na deze handeling rad dan is dit een aanwijzing dat de oorzaak van de pijn in het verdoofde gebied kan worden gezocht.

De botten in dit gebied kunnen door middel van röntgenologisch onderzoek in beeld worden gebracht. Problemen met de weke delen kunnen wellicht met behulp van echografisch onderzoek gevonden worden.

Sommige delen van het paard zijn echter moeilijk met deze technieken te onderzoeken. In dat geval zullen wij u doorverwijzen naar een kliniek met mogelijkheden voor aanvullende diagnostiek. Tegenwoordig is het mogelijk van een paard een CT-scan of een MRI-scan te laten maken. Ook scintigrafisch onderzoek behoort tot de mogelijkheden.

VacciCheck sessies

De data voor de VacciCheck titer sessies zijn bekend!

Vrijdag 4 mei, 13:30 voor de honden.

Vrijdag 11 mei, 13:30 zijn de katten aan de beurt.

De kosten bedragen €37,50 per hond of kat.

Interesse, meer info of opgeven?
013-5283535 of mdebeer@dierenartsenoisterwijk.nl.

Kattenspreekuren

Ervaart u kat veel stress bij een bezoek aan onze praktijk?
Vraag dan nu naar de mogelijkheden op het kattenspreekuur!

April: sterilisatie/castratie maand

De hele maand april krijgt u 10% korting op de sterilisatie en/of castratie van uw poes of kater.

Deze actie geldt ook voor konijnen!

Tweede paasdag gesloten

In verband met tweede paasdag zijn we 2 april de hele dag gesloten.

Voor spoedgevallen en dringende vragen zijn we bereikbaar via 013-5283535.