Bescherm uw konijn!

08/08/2013
Nieuws >> Nieuws

In de zomermaanden komen er voor konijnen een aantal ernstige aandoeningen voor. Omdat voorkomen beter is dan genezen hebben we een aantal tips voor u om uw konijn te beschermen.

Myxomatose

We zien op dit moment veel (zowel tamme als wilde) konijnen met myxomatose.

Myxomatose is een virale ziekte bij konijnen. Het virus wordt overgedragen door bloedzuigende parasieten (zoals b.v. muggen en vlooien) en kan ook worden overgedragen tussen konijnen onderling.

De meest opvallende symptomen bij myxomatose zijn huidverdikkingen, vooral bij de oogleden, lippen, neus, aan de binnenkant van de oren en onder de staart. Ook wordt vaak een zwaardere ademhaling gezien. De ziekte verloopt bij konijnen vaak acuut en de meeste dieren sterven binnen een korte periode.

Met een langdurige symptomatische behandeling (dwangvoeren, antibiotica) kunnen sommige aangetaste konijnen    overleven.

U kunt u konijn beschermen tegen dit virus door hem of haar te laten vaccineren. Met èèn prikje per jaar is uw konijn   volledig beschermd.

Myasis

Zoals elke zomer zien we ook veel myasis bij konijnen en andere knaagdieren. Het gaat bij myasis voornamelijk om de groene vliegen die worden aangetrokken door uitwerpselen die in de vacht van het dier blijven hangen. Deze vliegen leggen eitjes in de vacht van het konijn. De maden die hieruit komen eten zich een weg door de huid van het konijn en veroorzaken veel schade en pijn. Het konijn kan hieraan overlijden als dit niet of te laat ontdekt wordt! Vooral bij dieren met plakkerige ontlasting of diarree is er een verhoogd risico. Als u maden ziet kruipen of u ziet wondjes bij uw konijn neem dan gelijk contact op met uw dierenarts.

Om uw konijn te beschermen tegen myasis is er tegenwoordig Nomyasis. Als u uw konijn 1 keer in de maand behandeld met deze spray kunt u een madenbesmetting voorkomen.

Laatst vernieuwd: 08/08/2013 om 11:30 AM